Prikkelgevoeligheid

24/07/2020 / Esther Oomen

De hele dag door krijgen we prikkels. Soms zijn het fijne prikkels, denk aan dat je iemand ziet waar je veel omgeeft of iemand die iets fijns tegen je zegt. Er zijn ook handige prikkels, zoals voelen dat je naar het toilet moet of dat je wel iets zou mogen eten.

Je hebt ook prikkels die je niet eens opvallen, zoals hoe je kleding zit als die lekker zit of hoe je heerlijk zachte deken voelt als je hem omgeslagen hebt.

En dan zijn er nog prikkels die vervelend zijn. Het kan zijn dat je last hebt van veel geluid, van een labeltje in je kleding of van veel licht.

De een kan beter tegen prikkels dan de ander en je kunt ook momenten of periodes hebben waarop je meer last hebt dan op andere momenten. Bijvoorbeeld als je moe bent of gestrest.

In ons gezin hebben we extra veel te maken met prikkels, vanwege het autisme van de kinderen. Maar iedereen heeft te maken met prikkels. Het is belangrijk om voor jezelf te herkennen wanneer je waar last van hebt. En wat je er aan kunt doen natuurlijk.

Dat het belangrijk is om je af te schermen en op tijd aan je eigen energie kunt denken. Gebruik hiervoor nog eens de oefeningen die je hebt gedownload.

Als je goed met de prikkels die je binnen krijgt weet om te gaan, heb je er minder last van en zorg je beter voor je eigen energie. En dan wordt alles leuker in je leven. Dingen gaan dan ook soepeler lopen, zoals je werk en je relaties.

Vind jij het lastig om met prikkels om te gaan? Heb je regelmatig te veel van prikkels, overvallen ze je?

Neem dan contact op voor een aandachtgesprek. In dit gesprek krijg je sowieso twee tips waarmee je direct aan de slag kunt. En misschien zijn er nog meer dingen waar ik je mee kan helpen.

Meld je nu aan voor een aandachtgesprek, ik hoor graag van je.