Heb jij regelmatig een gebrek aan energie? Je intuïtie is de oplossing.

17/01/2019 / Esther Oomen

Plof jij ’s avonds op de bank met het gevoel dat je geen energie meer over hebt? Zodat je geen zin meer hebt in leuke dingen? Ben je er gevoelig voor als iemand slechte zin heeft? Heb je last van vage klachten, zoals buik- en hoofdpijn en slecht slapen? Dat kan ook anders!

De wereld om ons heen vraagt veel aandacht en energie. Dit geldt voor iedereen, jong en oud, vrouw en man. Als je dan ook nog eens gevoelig bent en je makkelijk meegaat in energie van anderen, kan dit een probleem opleveren.

Die ene goede vriendin wordt dan ineens vreselijk irritant. Of je fijne klanten op je werk kunnen in je ogen niets meer goed doen. En zelfs de onschuldige mevrouw voor je in de rij bij de kassa staat enorm in de weg!

Als je te veel opgeslokt wordt door de energie om je heen, door de energie van andere mensen of situaties, kun je naast dat je prikkelbaar bent, ook andere klachten ontwikkelen. Denk hierbij aan hoofdpijn, vermoeidheid, buikpijn, slecht slapen, slechte concentratie hebben, etc.

Belangrijk is het om zo goed mogelijk in je eigen energie te blijven, in welke situatie je ook bent. Om te leren hoe je jezelf weer kunt gronden en op kunt laden voor de komende tijd. Waardoor je beter naar je eigen intuïtie kunt blijven luisteren en er op durft te vertrouwen. En je niet meegenomen wordt in wat een ander van je wil of verwacht.

Wanneer je op je eigen intuïtie vertrouwt, lopen dingen beter en kun jij je eigen ding doen. Op jouw manier en tempo. Je zult merken dat je meer open staat voor anderen, omdat je weet dat je dingen op je eigen manier doet. Waarbij je naar je gevoel en intuïtie kunt luisteren, zonder door een ander overrompeld te worden.

Gelukkig kun je leren om jezelf af te schermen en ook om in contact te komen en blijven met je intuïtie. Wanneer je naar je intuïtie kunt luisteren, kun je ook leren er op te vertrouwen. En dan kom je aan bij je echte zelf, je eigen energie. In dat artikel ga je dat op 3 manieren leren:

Ga eens aan de slag met wat bij jou past. Je zult merken dat je binnen een vrij korte tijd minder prikkelbaar bent. Dat je hoofdpijn en buikpijn vermindert zijn. En dat je weer naar je eigen gevoel en intuïtie kun luisteren. Op die manier zorg je ervoor dat je ’s avonds nog energie hebt om leuke dingen te doen.

Geen tijd voor een lang artikel?
Ga direct aan de slag met deze 6 intuïtieoefeningen!
  • Houd makkelijker je energie vast
  • Leer te vertrouwen op je intuïtie
  • Bescherm je tegen negatieve energie van anderen
Oefeningen downloaden

Mediteren

Meditatie is een vorm van spirituele oefening. Vele religies en geloofsstromingen kennen de meditatie in een of andere vorm. Meditatie is nu vooral bekend uit het hindoeïsme en boeddhisme, waarin meditatie een essentiële methode is om de doeleinden die ze beschrijven te bereiken.

Als je voor het eerst mediteert, doe je er goed aan om klein te beginnen. Het is belangrijk om uit te vinden wat voor jou de beste manier is om te mediteren. De één vindt het fijn om naar muziek te luisteren, de ander mediteert fijn op een geleidemeditatie (meditatie waarbij je een verhaal luistert, zodat je begeleid wordt) en weer een ander mediteert het fijnste in stilte.

Mediteren lukt vaak niet ineens, het is meer een kwestie van oefenen. Begin in een het klein, zodat je merkt wat het voor je gevoel doet. En bouw daarna langzaam op. Val je een keer een tijdje terug, word niet boos op jezelf. Doe gewoon een stapje terug en pak het weer op bij het punt waar het wel goed gaat.

Begin met een meditatie naar keuze. Zoek bijvoorbeeld op youtube op meditatiemuziek en je vindt allerlei mogelijkheden, variërend in lengte. Daarnaast zijn er ook verschillende apps die je kunt downloaden in de appstore, zoals ‘1000 guided meditations’, ‘calm’ of ‘meditatie muziek’. Je kunt natuurlijk ook starten met een stilte-meditatie.

Probeer je eerste meditatie 5 tot 10 minuten te laten duren. Zet desnoods in het begin je wekker, zodat je niet op de tijd hoeft te letten als je nog andere plannen hebt en je je ogen gesloten kunt houden.

Telkens als je toch weer aan de boodschappen of iets dergelijks denkt, word dan niet boos op jezelf. Ga gewoon met je gedachten terug naar de muziek, het verhaal of de stilte.

Plan je meditatie op een moment op de dag, waarop je zeker niet gestoord kunt worden. Vooral in het begin is dit erg belangrijk, zodat je leert je te ontspannen en te luisteren naar je innerlijke zelf.

Observeer wat er in je opkomt. Dit kunnen mooie kleuren zijn, je kunt wegdromen naar je droombestemming, je kunt ondersteuning ervaren vanuit het universum, je kunt contact leggen met mensen die je kent die overleden zijn. Daarnaast kun je opeens een idee krijgen over iets waar je al een tijdje over aan het denken bent.

Laat je meevoeren in je meditatie, voel wat het met je lichaam doet, en geniet.

Lukt het om regelmatig een korte tijd te mediteren, probeer dan je tijd langzaam uit te breiden. Ga van 5 naar 10 minuten, of van 10 naar 15. Steeds iets langer. Voel hoe opgeladen en energiek je bent na de meditatie. Merk op dat je ineens wel een goed idee krijgt voor die ene uitdaging of dat je opeens een oplossing hebt verzonnen voor iets waar je eerst niet uit kwam.

Vind je het lastig om te mediteren? Probeer dan een andere vorm of een andere soort muziek. Kijk wat er bij jou past en oefen. Je zult zien dat ook jij het kunt leren.

Belangrijk bij meditatie:

  • Ontdek wat bij jou past, muziek-, geleide- of stiltemeditatie. Of wissel af als het allemaal goed gaat
  • Zorg dat je niet gestoord kunt worden
  • Mediteer regelmatig een korte tijd en bouw het op

Bodyscan

Mindfulness leert je in dit moment te leven. Om niet te blijven nadenken over wat er allemaal in het verleden is gebeurd. En ook niet te blijven nadenken over wat er in de toekomst (misschien) gaat gebeuren. Op beide, verleden en toekomst, heb je weinig tot geen invloed. Wel heb je invloed op het heden, over wat je nu doet en eventueel niet doet. Waar je over nadenkt en op welke manier je dit doet.

Met de bodyscan kun je aan de slag. Gebruik de bodyscan als je hoofd te vol zit met allemaal dingen die moeten en zorgen over van alles. Als je maar blijft nadenken. Veel mensen gebruiken de bodyscan ook om makkelijker in slaap te komen.

De bodyscan komt uit Mindfulness en is daar een veel gebruikte manier om te mediteren. Je leert je af te stemmen op je lichaam en je luistert naar wat je lichaam je verteld.

Zet de bodyscan op je telefoon, zodat je de scan overal kunt beluisteren en kunt doen. Klik hier om de bodyscan te downloaden.

Ook voor de bodyscan geldt dat je het beste kunt zorgen voor een rustig moment, zodat je niet gestoord kunt worden. De bodyscan duurt 12 minuten, houd daar rekening mee, zodat je voldoende tijd hebt.

Je kunt de bodyscan liggend of zitten doen, wat bij jou op dat moment het beste past.

Belangrijk bij de bodyscan:

  • Zet het bestand met de bodyscan op je telefoon, zodat je het overal kunt beluisteren
  • Zorg dat je niet gestoord kunt worden
  • Doe de bodyscan regelmatig
  • Zorg dat je niet in slaapt valt tijdens de bodyscan
Wil je meer oefeningen?
Ga direct aan de slag met deze 6 intuïtieoefeningen!
  • Houd makkelijker je energie vast
  • Leer te vertrouwen op je intuïtie
  • Bescherm je tegen negatieve energie van anderen
Oefeningen downloaden

Grondingsoefeningen

Gronding of aarding betekent dat je jouw energie goed in jouw lijf zet, waardoor jouw lichaamsbewustzijn toeneemt. Je maakt weer de verbinding met jezelf. Zeker als je veel ‘in het hoofd leeft’, zoals veel mensen doen, kan gronding een basis zijn om je algehele welzijn te bevorderen.

Je merkt dat je veel in je hoofd leeft, doordat je steeds maar bezig bent met de dingen die nog moeten. Met de lijstjes in je hoofd van de taken die nog niet gedaan zijn. Wanneer je in bed ligt, kun je lastig in slaap komen, omdat je alles van de afgelopen dag en misschien ook wel van de volgende dag, aan het doornemen bent.

Hierdoor word je vaak weer moe wakker de volgende ochtend. Je voelt dan dat je niet voldoende rust hebt gehad.

Om nu te zorgen dat je de (vervelende) situatie van nu los kunt laten, en wel goed kunt gaan slapen, kun je grondingsoefeningen doen. Bij het doen van een grondingsoefening laat je de gedachten in je hoofd even los, en ga je terug in het gevoel van je lichaam. Je gaat je weer beseffen dat je met twee voeten op de grond staat en je krijgt rust in je hoofd en lichaam.

Je krijgt de signalen van je lichaam beter door, je voelt grenzen sneller aan en je zult minder snel moe zijn. Ook voor gevoelige mensen is gronding bijna een must, omdat je minder ontvankelijk bent voor prikkels van buitenaf.

Heb je kleine kinderen, dan is gronding voor jou als ouder heel belangrijk. Kleine kinderen gronden tot hun achtste jaar nog mee op hun ouders. Wanneer jij goed gegrond bent, hebben je kinderen er dus ook profijt van. Als je kinderen ouder zijn dan 8 jaar, kun je ze de eenvoudige oefeningen mee laten doen.

Het leuke van kinderen is dat ze heel snel aan kunnen geven of ze de oefeningen prettig vinden. Vaak merk ik dat kinderen de oefeningen fijn vinden om te doen. Regelmatig hoor ik ouders vertellen dat hun kinderen zelf om de oefeningen vragen, wanneer ze eenmaal gewend zijn om ze regelmatig te doen.

Hieronder heb ik twee grondingsoefeningen uitgewerkt, de eerste oefening is voor mensen die voor het eerst met gronden/aarden aan de slag gaan. De tweede oefening is bedoeld voor mensen die al vaker met gronden/aarden bezig zijn geweest.

Oefening 1

  1. Ga staan met voeten op heupbreedte.
  2. Knieën lichtjes gebogen.
  3. Ontspan je schouders, buik, bekken en bovenbenen
  4. Voel hoe je voeten op de grond staan en adem een keer flink in door de neus en uit door de mond.
  5. Adem rustig in en uit door de neus en voel de beweging van de adem in je lijf. Volg even deze beweging. Elke keer als je een gedachte hebt, oordeel niet, ga terug met je aandacht naar de adem.

Ga met je aandacht naar je voeten en maak contact met de vloer. Wiebel een klein beetje op je voorvoet en hak totdat je balans hebt gevonden. Stel je nu voor dat er wortels groeien vanuit je tenen en je hak, de grond in. Bij elke uitademing laat je de wortels steviger de grond in groeien. Als je wordt afgeleid door gedachten ga je weer met je aandacht naar je adem en daarna weer naar je voeten.

Als je deze oefening dagelijks doet, zul je merken dat het steeds makkelijker gaat. Ook merk je dat je minder snel uit balans wordt gehaald door de dingen die om je heen gebeuren.

Oefening 2

  1. Ga staan met je voeten op heupbreedte.
  2. Knieën lichtjes gebogen.
  3. Ontspan je schouders, buik, bekken en bovenbenen
  4. Voel hoe je voeten op de grond staan en adem een keer flink in door de neus en uit door de mond.
  5. Adem rustig in en uit door de neus en voel de beweging van de adem in je lijf. Volg even deze beweging. Elke keer als je een gedachte hebt, oordeel niet, ga terug met je aandacht naar de adem.

Ga met de aandacht naar de voeten en stel je voor dat je op een krachtige energiebol staat. Het is jouw aardezon. Ervaar de vorm, beweging en kleur(en). Is hij vol of leeg? Heb je er contact mee? Alles is goed. Neem alleen maar waar.

Ga met je aandacht naar een plek boven je hoofd en stel je voor dat daar jouw zielenzon staat. Laat de energie van de zielenzon door je kruinchakra langzaam door je hele lichaam naar beneden stromen en uiteindelijk door je voeten heen je aardezon vullen.

Doe dit net zo lang als je wilt en voel jouw energie door je hele lichaam stromen. Zie je jezelf nu in een kolom van licht tussen je zielenzon en aardezon in. Blijf net zo lang genieten totdat je voelt dat je goed geaard bent. Je kunt deze oefeningen een paar keer per dag herhalen, Het fijnste moment is direct na het opstaan. Ook onder de douche is deze oefening fijn om te doen.

Kies een oefening en doe deze oefening de komende drie weken elke dag. Ben je met een eerste oefening begonnen en voel je dat je klaar bent voor de volgende oefening, probeer dan gewoon de volgende oefening. Doe wat goed voelt voor jou.

Belangrijk bij de grondingsoefeningen:

  • Weet welke stappen bij de oefening horen
  • Zorg dat je niet gestoord kunt worden
  • Doe de grondingsoefening regelmatig

Hopelijk lukt het je om te mediteren, de bodyscan te doen en/of de grondingsoefeningen te doen. Door deze oefeningen te doen, zul je merken dat je beter in je eigen energie kunt blijven, in welke situatie je ook bent. Je pijntjes en vage klachten zullen verminderen.

Wanneer je beter in je eigen energie kunt blijven, kun je hierdoor beter naar je eigen intuïtie blijven luisteren en durf je er op te vertrouwen. Zodat je niet of minder meegenomen wordt in wat een ander van je wil of verwacht.

Heel veel succes. Mocht je vragen hebben, neem dan contact met me op.

Wil je meer oefeningen?
Ga direct aan de slag met deze 6 intuïtieoefeningen!
  • Houd makkelijker je energie vast
  • Leer te vertrouwen op je intuïtie
  • Bescherm je tegen negatieve energie van anderen
Oefeningen downloaden