Ga met je emoties aan de slag

07/05/2019 / Esther Oomen

Iedereen heeft en beleeft emoties. Sommige emoties zijn positief, er zijn ook negatieve emoties. Wil jij weten wat voor invloed emoties hebben op hoe je in je vel zit? Lees dan hieronder verder.

Positief en negatief

Een positieve emotie voel je bijvoorbeeld wanneer je eindelijk je diploma hebt behaald, je bent trots op jezelf. Of wanneer je kind geboren wordt, je voelt de enorme connectie tussen jou en dit kleine wezentje. Of je bent een dagje uit met je gezin of vrienden, en je voelt jullie saamhorigheid, jullie horen bij elkaar.

Negatieve emoties zijn vaak heftiger en blijven meestal langer hangen. Denk aan het zakken voor je examen, spijt omdat je eigenlijk wel weet dat je je best niet echt gedaan hebt. Of boosheid op die partner, die je bedrogen heeft en tegen je gelogen heeft. Of dingen die je zijn aangedaan, omdat je op dat moment nog niet mondig genoeg was om er iets aan te doen.

Effect van negatieve emoties op je energie

Deze negatieve emoties kunnen vast blijven hangen in je lichaam en energie. Ze zorgen ervoor dat je je doelen niet behaalt, dat je weinig energie hebt, dat je loopt te stressen over zaken die er eigenlijk niet zo veel toe doen.

Daarnaast kunnen ze ook voor fysieke klachten zorgen. Je kunt er onder andere hoofdpijn, buikpijn en rugpijn van krijgen. Als je dan ook nog last hebt van stress en/of minder gezonde gewoontes hebt, zoals roken, te weinig slapen, te veel alcohol drinken, verergert het effect alleen maar.

Aan de slag!

Gelukkig zijn er wel manieren om met je vastzittende emoties aan de slag te gaan.

Een van de mogelijke manieren is de volgende: Ga op een fijne stoel zitten. Zorg dat je niet gestoord kunt worden. Zet je voeten goed op de grond, zodat je goed geaard bent. Adem drie keer in door je neus en uit door je mond. Voel hoe de stoel je draagt.

Ga met je gedachten naar een negatieve emotie van jezelf. Voel waar en hoe je deze emotie in je lichaam voelt. Een voorbeeld van hoe een emotie kan voelen is bijvoorbeeld buikpijn of een drukkend gevoel rond je hart.

Je merkt dat je door je emotie bent gegaan, wanneer het vervelende gevoel omslaat in een opluchting, een bevrijd gevoel.

Beschrijf voor jezelf dit gevoel. Probeer het gevoel groter te maken. Blijf bij je gevoel van de negatieve emotie. En maak het vervelende gevoel maar groter en erger. Er kunnen allerlei beelden bij je naar voren komen, ga daar in mee.

Steeds blijf je het negatieve gevoel groter en erger maken. Het gevoel kan veranderen, van vorm, consistentie of kleur. Blijf het gevoel groter en erger maken. Dit proces kan echt wel 30 tot 60 minuten duren.

Je merkt dat je door je emotie bent gegaan, wanneer het vervelende gevoel omslaat in een opluchting, een bevrijd gevoel. Een voorbeeld van mijzelf was dat ik een hoge muur van water voor me had bij het vervelende gevoel. En toen ik er doorheen ging, ging het water over me heen, voelde het even alsof ik zou verdrinken, maar daarna was het water weg en voelde ik enorme oplichting en lichtheid.

Wil je meer oefeningen?
Ga direct aan de slag met deze 6 intuïtieoefeningen!
  • Houd makkelijker je energie vast
  • Leer te vertrouwen op je intuïtie
  • Bescherm je tegen negatieve energie van anderen
Oefeningen downloaden

Goed nieuws

Wanneer je met je emoties aan de slag gegaan bent en je er dwars doorheen gegaan bent, voelt het beter, meer ontspannen. Dan kun je weer vooruit in je leven en ga je je doelen wel weer bereiken. Je zult merken dat je je fysiek dan ook beter voelt. Je krijgt weer energie.

Als je nu denkt dat lukt me nooit om het alleen te doen, neem dan contact op, dan gaan we samen deze sessie doen. Onder de juiste begeleiding kun je in één sessie al heel veel bereiken.