Grenzen stellen is best lastig

07/05/2019 / Esther Oomen

In mijn praktijk en in mijn eigen privé leven, merk ik dat het soms best lastig is om grenzen te stellen. Grenzen stellen bij wat voor mij fijn en goed voelt, en me niet mee te laten slepen door wat de rest van de wereld vindt of doet.

Ik heb al zo veel opleidingen en cursussen gedaan op spiritueel en persoonlijk gebied. Daarnaast heb ik een ongeluk gehad, waarna ik echt weer opnieuw moest leren om grenzen voor mezelf en anderen te stellen. Toch blijft het lastig.

Wat helpt mij om mijn grenzen goed te stellen?

Wat mij minder goed helpt in zo’n situatie is ‘nee’ zeggen tegen dingen of mensen. Het helpt mij veel meer om ‘ja’ te zeggen tegen tijd en ruimte voor jezelf. Dit is natuurlijk vanuit het Mindfulness-oogpunt ‘alles waar je aandacht aan geeft groeit’ ook veel beter. Anders focus je je op de verkeerde dingen.

Daarnaast heb ik een ongeluk gehad, waarna ik echt weer opnieuw moest leren om grenzen voor mezelf en anderen te stellen.

Je kunt bijvoorbeeld in je drukke agenda regelmatig ruimte reserveren om iets voor jezelf te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld een meditatie van 15 minuten, of een lekkere wandeling. Of om een afspraak te maken met die ene vriendin of om te gaan sporten.

Je kunt hiervoor natuurlijk een vast tijdstip of dagdeel voor gebruiken. Misschien werkt het voor jou beter wanneer je aan het begin van de week of maand kijkt waar er nog ruimte is voor tijd voor jezelf. Het gevaar hiervan is wel, dat als er dan geen tijd blijkt te zijn, het je niet gaat lukken om de nodige tijd voor jezelf ook daadwerkelijk te nemen.

Gebruik een Bullet Journal voor overzicht

Sinds ruim een jaar gebruik ik onder andere hiervoor een bullet journal. Een bullet journal is een notitieboek met allemaal puntjes op de pagina’s. Op die manier heb je toch een soort van lijntjes waarop je netjes kunt schrijven en je kunt de bladzijdes ook voor tekeningen etc. gebruiken.

Ik maak in mijn bullet journal bijvoorbeeld voordat een maand begint een pagina van de nieuwe maand met daarop in grote lijnen de dingen waar ik in die maand aandacht aan wil geven. Dit schrijf ik aan de linkerkant van de dubbele bladzijde. Aan de rechterkant van de dubbele bladzijde schrijf ik zaken die ik de volgende maand wil oppakken.

Ik gebruik puntjes voor alle dingen die aandacht nodig hebben. Wanneer ik dan een ‘punt’ af heb, zet ik er een X doorheen, zodat ik weet dat dat punt klaar is. Soms lukt het me niet om alle gewenste zaken voor de maand ook echt in de maand op te pakken, die schuif ik dan (indien dat kan) door naar de volgende maand.

Overzicht en daardoor rust in mijn hoofd

Op deze manier krijg je een duidelijk overzicht met de grote lijnen. Dit geeft mij heel veel rust in mijn hoofd, waardoor ik op een ontspannen manier toch de dingen kan doen die ik wil doen, zonder dat ik van alle acties en ideeën te veel krijg en uiteindelijk tot niets meer kom.

In het begin zal het lastig zijn om de dingen voor jezelf in te plannen en om alles duidelijk te noteren, maar als het een paar keer gelukt is, zul je merken dat je je er echt beter door voelt. Hierdoor wordt het daarna dan ook weer makkelijker om het vaker te doen en je er ook niet meer schuldig over te voelen dat je tijd voor jezelf neemt.

Probeer het maar, je zult zien dat het werkt!

Wil je meer oefeningen?
Ga direct aan de slag met deze 6 intuïtieoefeningen!
  • Houd makkelijker je energie vast
  • Leer te vertrouwen op je intuïtie
  • Bescherm je tegen negatieve energie van anderen
Oefeningen downloaden